Marketing

Marketing: kies je reisgenoten zorgvuldig

In veel B2B bedrijven draait marketing primair om het implementeren van een goede funnel strategie: de reis die je maakt met gekwalificeerde prospects.

Een effectieve funnel-strategie faciliteert de meest effectieve route van doelgroep naar transactie. Een funnel bestaat uit een aantal fasen. Een goed doorlopen fase resulteert in overgang (conversie) naar de volgende fase. Focus op voldoende conversie leidt tot het gewenste resultaat.

Voorbeeld van een funnel voor een B2B softwarebedrijf dat projectmatig verkoopt

Effectieve marketing zorgt er dus voor dat zoveel mogelijk trajecten in de funnel converteren via de gedefinieerde fasen resulterend in een transactie. Voor de verschillende doelgroepen kan de reis verschillend zijn. Marketing faciliteert niet alleen de reis van de prospect maar ook de afdeling Verkoop die de reis begeleidt.

Elementen die in de funnel een rol kunnen spelen zijn de website, social media, telemarketing, (e-)mailing, eigen events en events van derden, online en offline reclame, referentiebeleid, klanttevredenheid, cross- en upselling strategieën, strategische samenwerkingsverbanden, netwerken etc. Slim inzetten van de beschikbare middelen is cruciaal.

Behoefte aan een gesprek over effectieve Marketing? Neem contact met met op!